Vítejte na stránkách "cestovní kanceláře s ručením omezeným"
Hledat
Navigace: Pařeztour > Menší aktuální akce > Minivandřík Kozlov - Hrubá Skála 2014

Minivandřík Kozlov - Hrubá Skála 2014

Zdravím čtenáře. První vandr v roce 2014 nás zavedl do Českého ráje. Krásnými skalami a borovými lesy jsme kompenzovali nedostatek zeleně a podrostu. Český ráj má své "brány" - jak se říká - myslím, že Turnov a Jičín, ale my jsme si zvolili tu svou ve Svijanech. Je zde pivovar a v jeho restauraci, která je otevřená denně (narozdíl od skalních občerstvení) se dá dobře najíst. Sem jsme přicestovali tři borci - Lojza, Pepa a já.

Pěší túra se dá jít od vlaku z Příšovic po žluté. My jsme ještě kousek popojeli do Všeni. Zde mají kostel na kopci a je vidět široko daleko - hlavně z dálnice Praha - Liberec. Kostel je krásně opravený a je zasvěcený Filipovi a Jakubovi. Potom jsme už vyrazili do lesa a to směr Vústra - což je rybník a všude plno žab a je to tu chráněné. Nad rybníkem je kopec Chlum a na jeho vrcholu zřícenina skalního hradu Kozlov. Ten jsme prolezli skrz naskrz. Je zde několik skalních místností a hradní studna.

Z hradu Kozlov jsme popošli na Raisovu vyhlídku. Výhled byl hlavně na město Turnov. Dál žlutá směřovala dolů z lesa na louky, kde se pásli koně, ale místní nás poslali zkratkou na Valdštejn. Tak jsme šli cestou, kterou kdysi i žlutá značka prováděla. Došli jsme až ke kapličce na hlavní silnici. Touha po občerstvení nás ale odbočila do Kacanov, kde je jedna restaurace, ale byla zavřená. Před ní jsme poseděli a posvačili. Mátli jsme tím projíždějící lidi a ti zastavovali a chtěli si dát žejdlíka piva, ale museli jsme je zklamat.. Naštěstí jsme měli svoju slivovicu.

Podvečerní úsek nás vedl podél rybníčku u Kacanov a došli jsme do Konic, po cestě byl jeden útulek, ale my jsme se rozhodli, že dnešního dne dojdeme až na Valdštejn, i když bude zavřený. Chtěli jsme poblíž najít ohniště s posezením. Nic takového tam nebylo. Po prohlídce mostu a okolí jsme pokračovali dál. Jediné, co šlo snad koupit, byla mince s emblémem hradu Valdštejn z automatu. Po celé cestě jsme nepotkali nikoho, jen jednu paní se psem a dva lidi na koních. Tohle se mi líbí na mimosezónních akcích.

Nocleh jsme našli na Kavčinách. Tady jsem spal s kamarádem v roce 1998 asi, a našel jsem to!!! Krásné místo. Pepa nám rozdělal ohýnek a uvařil polévku a do alobalu dal bůčíček s hranolkami a hráškem. My jsme byli tak utahaní, že jsme to maso snědli až ráno. Noc jsme však přežili dobře. Poměrně zima, asi 5 stupňů, ale co čekat v noci z března na duben, že jo. Já jsem se modlil, aby už bylo ráno.

Druhý den vandru byl krásně slunečný, i když max. teplota byla do 20 st. Dole pod skalami, kam jsme sestoupili po modré značce, byla ještě slušná zima. Prošli jsme skalním městy po různých schodech a žebřících a bylo to super. Po skupině Kapela začínaly prameny a prý je jich tu 16! Bohužel hned první byl vyschlý, jak jsme ale šli dál, tak trochu tekly. Nejvíc jsme nabrali vodu u sv. Barbory. Už bylo na čase, měli jsme žízeň jako psi.

Dál vedla naše cesta nahoru Saharou mezi skály na Symbolický hřbitov horolezců. Pak ještě nahoru na Mariánskou vyhlídku. Odtud už jsme viděli blízký zámek Hrubá Skála a vlevo něj víc dál Trosky. Na Hrubé Skále jsme se podívali do otevřeného kostela, je krásně opravený - novogotika. Na nádvoří zámku jsme pojedli a dali si pivko Svijany. Na cestu domů nám Pepa ještě koupil párek v rohlíku. A šlo se.

Cestou jsme prošli zajímavým Arboretem s jehličnatými velikány z USA a Kanady. Z hlavního hřbetu Hrubých skal jsme sešli na Kopicův statek. K němu jsme ani nepřišli, ale hned odbočili na lákavý okruh s vytesanými reliéfy z našich dějin. Pan Kopic se činil. Vyšli jsme za chalupou a pokračovali dál do Kacanov. U Králíčka opět zavřeno, tak aspoň vybalujeme svačiny - paštiky, česnek a slivovicu. Zastavují auta, jestli mají otevřeno? Nemají.

Zpět do Všeni nejdeme přes vrch Chlum, ale přes vesničku Podhoří se zajímavou půlkulatou návsí. Je tu pár domů, jinak chcípl pes. Míjíme za vsí koně a dáváme jim ovocný cukr, těm chutná.. Dáváme si taky, abysme to už došli. Začíná se stmívat. Když dorazíme do Všeni, nasedáme do auta, počítáme, že jsme ušli 20 km okruh. Vandr slavnostně ukončujeme v nedalekých Svijanech tlačenkou (já), utopenci (Pepa) a sm. tvarůžkami (Lojza) a k tomu žejdlík piva z Českého ráje!

Tož, tak. Díky Bohu za šťastnou cestu a slušné počasí.   Sepsal Pařez

zde je sestřih fotek s hudbou Hop Trop, naše oblíbené...